Pochodząca
jeszcze z lat siedemdziesiątych koncepcja powstania w Płocku komunikacji
tramwajowej zakładała szybkie połączenie głównych dzielnic miasta
z największym zakładem produkcyjnym - Petrochemią (Orlenem).
Tory tramwajowe zostałyby poprowadzone
z najbardziej wysuniętej na wschód dzielnicy domków jednorodzinnych
- Imielnicy, w pasie rozdzielającym ulic Wyszogrodzkiej, Piłsudskiego,
Jachowicza, Kobylińskiego, a następnie po prawej stronie ul. Łukasiewicza
(patrząc w kierunku Orlenu). Trasa kończyłaby swój bieg w pobliżu
bramy wjazdowej na tereny zakładu.
Inwestycja polegać miała na budowie
dwóch równoległych torowisk po 10 km każde, oraz 22 przystanków
usytuowanych na trasie - regularnie kursować miałoby 6 składów tramwajowych
(dwuwagonowych). Dodatkowo konieczne stałoby się wybudowanie tunelu
pod torami kolejowymi na Międzytorzu, jak również mostu nad Brzeźnicą,
równoległego do obecnie istniejącego - drogowego.
Projekt przewidywał także budowę zajezdni
tramwajowej w okolicach skrzyżowania ul. Łukasiewicza i Długiej,
nieopodal bramy nr 2 Orlenu, oraz pośrednią pętlę u zbiegu ul. Łukasiewicza
i Gwardii Ludowej.
W 2008 roku opracowane zostało studium
wykonalności linii tramwajowej, od Imielnicy do Winiar. Koncepcja
ta, jeszcze w roku 2010 była przygotowywana do realizacji przez
ówczesne władze samorządowe, jednak ze względu na ogromny koszt
całego przedsięwzięcia (min. 350-500 mln zł) została zarzucona po
zmianie priorytetów polityki transportowej miasta.
Informacje zostały zaczerpnięte m.in. ze strony
Płockibus
|